Drempelbedragen Europees aanbesteden bekend
Drempelbedragen Europees aanbesteden[1] bekend
De drempelbedragen voor het aanbesteden van overheidsopdrachten in 2022 en 2023 zijn eerder deze maand bekend gesteld.[2]
De drempelbedragen gelden voor de totale waarde van een opdracht (ook als die in ‘percelen’ is verdeeld), inclusief opties.
Wanneer een opdracht het drempelbedrag overschrijdt, moet de overheid allemaal regels volgen die garanderen dat er voldoende marktwerking ontstaat voor belangstellenden in de Europese Unie. Voor degenen die deelnemen aan die grote aanbestedingen is dit hopelijk geen nieuws.
Misschien is minder bekend dat voor aanbestedingen van opdrachten met een waarde die onder de drempelbedragen blijft, ook regels gelden. In artikel 1.4 van de Aanbestedingswet[3] staat bijvoorbeeld dat een ondernemer aan de overheid kan vragen om een uitleg over (a) hoe een overeenkomst tot stand komt en/of (b) hoe de overheid kwam tot de keuze voor de ondernemer of ondernemers die zijn toegelaten tot een aanbestedingsprocedure. Het kan een mooie opening zijn om in dialoog te raken met een overheid. Bijvoorbeeld om initiatieven voor energieprestatiecontracten[4] onder de aandacht te brengen.
Natuurlijk adviseert Elektroraad u graag verder over dit onderwerp. Zie voor meer artikelen de website van Elektroraad Expertise.
[1] Dit is het eerste artikel in een reeks over aanbestedingsrecht, bedoeld voor leken. Voor juristen verwijs ik naar mijn publicatie in het Tijdschrift Aanbestedingsrecht en Staatssteun van de SDu deze maand over aanbesteden van complexe bouwcontracten.